
Vymyslet a sestavit pro děti ve věku 6 – 15 let program na tábor není snadné. My jsme letos na vlastní kůži vyzkoušeli kreativní tábor Za pokladem Inků a tak Vám můžeme naservírovat žhavé tipy.
Inkové, tento tajemný národ Jižní Ameriky, jejich kultura a zvyky se stali na týden naším zdrojem inspirace. Snažili jsme se dětem přiblížit jejich život a přenést ho do výtvarného tvoření nebo her.
KERAMIKA
Vyzkoušeli jsme s dětmi vymyslet vlastní kalendář, kteří Inkové a Mayové tesaly do kruhu, protože věřili, že životní koloběh se stále opakuje a nemá začátek ani konec (něco na tom bude, že? ;-)). Tiskli jsme do hlíny, zdobili engobami (barevná tekutá hlína). Děti použily ke zdobení razítka s lamí a kaktusovou tématikou, razítka písmenek, ale také špejle a další drobné předměty se zajímavou strukturou.

Díky vybarvování engobami jsme mohli výrobky rovnou vypálit na konečný výpal, nebylo třeba kolečka glazovat.

TIP: Pokud nemáte přístup k hlíně a keramické peci, vyzkoušejte samotvrdnoucí hmotu.

PESTRÉ KVĚTINÁČE S KAKTUSY
Pro Jižní Ameriku jsou typické jednoduché geometrické vzory v pestrých barvách. Nakoupili jsme květináčky, natřeli je akrylovou barvou a děti tekutými perlami ozdobily.

Malování perličkami zvládnou i menší děti – i jednoduché vzory vypadají efektně. Je třeba je však nechat důkladně zaschnout.

Po zaschnutí si děti do květináčků opatrně zasadily kaktusy.

TEXTILNÍ TVOŘENÍ
Protože Inkové neznali koně, používali pro předávání zpráv běžce. Běžec potřebuje na nejnutnější věci lehký batůžek. Ten si děti nazdobily textilními barvami a pomocí šablon a razítek.

Nechte děti používat i prsty, tvoření je bude více bavit a může vzniknout zajímavý vzor.


TIP: Můžete vyrábět nejen batůžky, ale třeba trička nebo šátky, jako je tento ŠÁTEK S LAMAMI A KAKTUSY.

DŘEVĚNĚ ŠPERKY
Je známo, že se Inkové rádi zdobili a že šperky byly součástí obětních rituálů. My jsme si je vyrobili ze zbytků z truhlárny. Kluci místo šperků hbitě sestavili lodě, na kterých připluli Španělé, aby dobili říši Inků…

Na výrobu nám stačily spojovací prvky z truhlářské dílny, akrylové barvy a lepidlo.

TIPY NA DALŠÍ AKTIVITY
Je dobré prokládat tvoření pohybovými aktivitami a hrami. My jsme je přizpůsobili našemu tématu a tak se ze stavebnice KAPLA stavěly chrámy Inků, na zahradě se hledaly zlaté valouny (kameny natřené zlatou barvou) a luštilo se uzlíkové písmo.

Navštívili jsme LAMACENTRUM v Brně na Hádech, kde se děti podívaly, jak vypadá lama, aby si je potom mohly vyrobit.

Starší děti se naučily plstit z vlny, mladší pletly barevné provázky (vodítka na lamy).
Na závěr děti našly poklad pro Inky nejvzácnější – lamí srst,

Společný kreativní týden se nám vydařil, na své si přišli holčičky i kluci. Snažili jsme se jim rozšířit obzory a naučit je něco nového – snad se to povedlo.